Mobiliteitsonderzoek: niet alle vervoersopties bekend bij de doelgroep.
Bleskensgraaf, 24 juni 2025 – De afgelopen maanden onderzocht een groep studenten in opdracht van Stichting Welzijn Molenlanden in hoeverre het huidige vervoersaanbod in de gemeente Molenlanden toereikend is voor mensen met een beperkte mobiliteit. Zij concluderen dat het aanbod deels toereikend is maar dat er belemmeringen zitten in de toegankelijkheid, betrouwbaarheid en bekendheid van de vervoersopties. Tevens geeft 44% van de bevraagde minder mobiele inwoners aan behoefte te hebben aan vrijwillige vervoershulp.
Het onderzoek bestond uit literatuurstudie, enquêtes en interviews met verschillende stakeholders. Het heeft zich speciaal gericht op inwoners die afhankelijk zijn van anderen of van specifieke vervoersmiddelen om zich te kunnen verplaatsen.
Eenzaamheid
De bevolkingsopbouw in Molenlanden toont een duidelijke vergrijzing. Data laten daarbij zien dat dit gepaard gaat met een toenemende zorg- en ondersteuningsvraag. Van de inwoners van 65 jaar en ouder is 18% mindervalide, 52% geeft aan zich matig tot zeer ernstig eenzaam te voelen. Onderzoek van o.a. het SCP (Planbureau, 2022) laat een aantoonbaar verband zien tussen beperkte mobiliteit en gevoelens van eenzaamheid.
Gebruik en tevredenheid
Het onderzoek laat zien dat er een scala aan vervoersopties is in Molenlanden maar dat sommige opties nauwelijks worden gebruikt door gebrek aan bekendheid en/of gebruiksvriendelijkheid. Daarbij zijn de Deur-Halte taxi en de Nabogo-app het minst bekend. Veel respondenten zijn positief over het gebruik van de Molenhopper en de Valys; het is gemakkelijk, klantvriendelijk en van deur-tot-deur. Knelpunten worden ervaren in niet op tijd komen, lange wachttijden en beperkte beschikbaarheid in de avonduren en de weekenden.
Vrijwillig vervoer
44% Van de respondenten geeft aan behoefte te hebben aan vrijwillige vervoershulp. Deze behoefte komt met name voort uit een gebrek aan sociaal netwerk of het gevoel anderen te veel te belasten. Vanuit een vrijwillige hulpdienst wordt aangegeven dat de pool van vrijwillige chauffeurs onder druk staat. Ook willen sommige inwoners niets met kerkelijke initiatieven te maken hebben, dit kan een drempel vormen om gebruik te maken van vrijwillig aanbod.
Kanttekeningen
Enkele kanttekeningen bij het onderzoek zijn het gegeven dat de steekproef in de enquête relatief klein is uitgevallen (61). Ook ontbreken gegevens over de herkomst van de respondenten per kern, hierdoor is er geen inzicht de geografische spreiding van de reacties.
Aanbevelingen
Het team beveelt aan om eerst in te zetten op het vergroten van de bekendheid van de beschikbare vervoersopties. Dit zou bijvoorbeeld kunnen via de verspreiding van fysieke en digitale flyers met daarop alle beschikbare opties in het ov, gebruik van de buurtapp om onderlinge vervoershulp te vereenvoudigen of een ov oefendag. In tweede instantie zou ANWB Automaatje kunnen worden opgestart in nauwe samenwerking met reeds bestaande vrijwillige vervoersdiensten in Molenlanden.
Henja Visser (Directeur Stichting Welzijn Molenlanden): “Het lijkt me handig om te weten voor de gemeente dat er op dit moment nog waardevolle mogelijkheden in het bestaande vervoersaanbod onbenut blijven. Ook helpt het onderzoek ons als Stichting Welzijn Molenlanden in het nadenken over ANWB Automaatje”.